Metamorphosis of Strijp-T: The Innovation district

Following in the footsteps of Strijp-S and Strijp-R, the former Philips industrial estate Strijp-T is also undergoing a transformation. While Strijp-R is mainly becoming a residential area and Strijp-S a combination of living and working spaces, Strijp-T will remain a business park. One of the most iconic buildings from Philips' past stands out as a prominent landmark: the former Philips power plant. Boudie Hoogedeure and Marc Fitters from Strijp-T explain.

TEXT: EDDY JANSEN | PHOTOS: MENNO BOON

Strijp-T should become a breeding ground for high-quality companies in the fields of innovation, design, and manufacturing industry. "Our"
The collective term is make, create, and innovate. The goal is to create a unique combination of companies in the industry.
"high-tech and design, with a strong presence of the manufacturing industry," says Hoogedeure. "The buildings are suitable for this purpose, as there are several industrial halls on Strijp-T. The focus is therefore on this target group and is therefore very interesting for so-called scale-ups, the growing startups. The volumes we have to offer are very attractive for these companies." An example is Van Berlo, a technical design agency, which recently established itself in the former Philips power plant. The building has been completely transformed into a modern and trendy workspace and design studio, while preserving the old values of the building. For instance, the coal chutes are still tangible. However, they are now part of the rentable work units. This is how we hope to attract talents as employees."
trekken die hier trots zelfs op zondag komen werken." Niet alleen de bestaande voormalige Philipsfabrieken op Strijp-T worden getransformeerd, er is zelfs sprake van nieuwbouwmogelijkheden. "Voornamelijk aan de randen van Strijp-T. Daar zijn mogelijkheden om in de geest van dit deel van Strijp nieuwe gebouwen te ontwikkelen", zegt Hoogedeure. Fitters voegt toe: "Ook de infrastructuur van Strijp-T zal veranderen. Het nu nog met een hek omheinde terrein krijgt straks een veel meer open karakter, dat overigens 's-avonds wel middels slagbomen afgesloten zal zijn voor auto- en vrachtverkeer. Overdag staan ze open en kun je er gewoon op. Voor voetgangers en fietser blijft het terrein altijd bereikbaar. Maar de vele meters hekken gaan gefaseerd verdwijnen. Bovendien krijgt de wegenstructuur een logische aansluiting op de wegen van Strijp-S. We hebben daarvoor overigens de bekende stedebouwkundige Adriaan Geuze in de arm genomen, de man die ook verantwoordelijk is voor de wegenstructuur op Strijp-S".

It is a wish to name Strijp-T together with Strijp-S and Strijp-R the Innovation District in the future. "A working group is considering this."
momenteel over die samenwerking, omdat je samen sterker bent in het lobbytraject dan alleen". Fitters: "Wij willen ons op geen enkele manier afzetten tegen welk ander bedrijventerrein ook. Wij willen Strijp-T profileren als hoogwaardig bedrijventerrein, dat kwalitatief tussen de TU-campus, Brainport Industry Campus, High Tech Campus en Strijp-S in ligt". Hoogedeure: "Belangrijk is dat wij samen met alle andere kennisbedrijven een zo groot mogelijke aantrekkingskracht krijgen om van buiten af talent aan te trekken. Daar is heel Eindhoven bij gebaat. Het gaat daarbij niet alleen om Strijp-T. Wij willen geen tweede Strijp-S worden. Of een tweede High Tech Campus. Wij willen proberen de ontbrekende schakel te zijn. Datgene dat er nog niet is. Daarmee onderscheiden wij ons en laten meteen de toegevoegde waarde ervan zien!" Wel krijgt Strijp-T enkele horecavoorzieningen. "Bedrijfsrestaurants 2.0 met innovatieve concepten. Maar primair ter ondersteuning van de op Strijp-T gevestigde bedrijven.". Bedrijfsmakelaar Marc Fitters is het marketing en acquisitieteam van Strijp-T komen versterken om het merk Strijp-T in de markt te zetten en huurders te vinden die zich op Strijp-T willen vestigen.. "Slopen en nieuw bouwen was nooit een optie. Daarvoor zijn deze gebouwen veel te goed gebouwd. Heel degelijk ook. Op de vijfde en zesde verdieping rijden bulldozers rond om systeemwandjes (lees gemetselde muren) omver te duwen. Die gebouwen kunnen heel wat hebben!" Fitters heeft op Strijp-T behoorlijk wat vierkante meters bedrijfsruimte in de aanbieding. "Gebouw TQ telt 40.000 vierkante meter, waarvan zo'n 10.000 m2 al verhuurd is. In gebouw
There are still 3000 to 4000 square meters available. In total, I think we are talking about 75,000 square meters. But that number is
Stretchable, because we have not taken into account any new construction yet.

www.strijp-t.nl
www.gebouw-tr.nl

Hoogedeure: "New construction will also be realized in the style of the existing buildings. As if it has always been there."
Hoogedeure denkt dat veel mensen zich zullen kunnen vinden in de plannen, die hij met Strijp-T heeft. "Elders is al meer dan  genoeg gesloopt. Dit zijn oude gebouwen met een enorme historische waarde. Hier zorgde Philips vroeger voor z'n eigen energie. Dagelijks reden treinwagons volgeladen met steenkolen af en aan om de energiecentrale te vullen met de fossiele brandstof. De oude gebouwen worden getransformeerd tot duurzame, moderne bedrijfspanden voorzien van de meest geavanceerde technieken. Niks slopen en nieuw bouwen. Het historische karakter van Strijp-T blijft overeind staan. En het levert werkgelegenheid op. En aantrekkingskracht. Wij willen er lange termijn-duurzaamheid en hoogwaardige werkgelegenheid creeeren. Daar kan niemand toch op tegen zijn?" De komende maanden zal Strijp-T een metamorfose ondergaan. De transformatie van laan 1, laan 2, de voormalige energiecentrale en de achterliggende gebouwen is al in volle gang, in een later stadium komen de andere gebouwen en de overige wegenstructuur aan de beurt. "Wij zien in Strijp-T het spreekwoordelijke gat in de markt, dat zich prima tussen High Tech Campus, Brainport Industries Campus en Strijp-S een plek kan verwerven." Eén grote wens hebben Hoogedeure en Fitters nog: het Strijps Bultje zou eigenlijk verlengd moeten worden. "Je zou het bultje moeten verlengen, zodat het niet zoals nu bij het Veemgebouw, maar het pas ter hoogte van het Klokgebouw naar beneden gaat. Zo ontstaan een nog betere aansluiting van Strijp-S en Strijp-T.